צור קשרניווט אלינו

פרשת בראשית

-פרשת בראשית התשע"ח

 

פרשת בראשית, שפותחת את חמישה חומשי תורה, מספרת על בריאת העולם, בריאת האדם, החטא הקדמון שגרר את הגירוש מגן העדן ואת קורות צאצאי אדם וחוה.

הנושא שאעסוק בו היום הוא החיפוש אחר גן העדן האבוד.

בבראשית פרק ב' סופר על בריאת גן העדן: "{ח}וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים גַּן בְעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר: {ט} וַיַּצְמַח יְהוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע: {י} וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים: {יא} שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב: {יב} וּזֲהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם: {יג} וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ: {יד} וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת"

כלומר: נמסר תיאור טוב למדי של מיקום גן העדן. כמו כן, האדם גורש מגן העדן, אבל לא נרשם שגן העדן עצמו הוחרב, לכן היינו מצפים לראות היום אי שם בארם נהריים, אזור מגודר בגדר חשמלית, מוגן על ידי הכרובים והחרב המתהפכת, עם שלטים מאירי עיניים "הכניסה לבני אדם אסורה וכל הקרב דמו בראשו". בכל אופן, ככל הידוע, אפילו google earth  לא צילמו את גן העדן, אז לאן הוא נעלם? מסורות יהודיות ונוצריות העלו אותו לשמיים כמשכן לנשמות הצדיקים, אבל הסבר זה נראה מאולץ.

 

קריאה ופירוש חופשי של קורות האדם הראשון, יאפשרו לנו, למרות הכל, למצוא את גן העדן.

לבריאת האדם יש לכאורה שתי גרסאות, לפי גירסה אחת, המופיעה בפרק א'

"{כח} וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ". האדם המתואר בסיפור בריאה זה הוא אחראי, ממלא את הארץ (ולא רק את גן עדן), שולט על החי ודוגל בשוויון מלא של האיש עם האישה.

בסיפור הבריאה השני נברא אדם בודד, זכר, שיש לו תפקיד, לשמור על גן העדן.  אלוהים, שראה את האדם הבודד "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ", ברא לו אישה שתהיה עזר כנגדו וזאת תמורת צלע מגופו. מדובר כאן בזוג שהשוויון המגדרי ממנו והלאה.

נראה שלא במקרה סופרו שני נרטיבים לבריאת האדם, כל אחד מהסיפורים מייצג קוטב וכל אחד מאיתנו יכול להתמקם בין הקטבים האלו. קוטב אחד, שמיוצג ע"י הסיפור הראשון הוא הנחישות, השאיפה להתקדם, הרצון להנהיג ועיקרון השוויון של כל בני האדם שנבראו בצלם אלהים. הקוטב שמיוצג בסיפור השני הוא מקום של מוגבלות, רצון הישאר בסביבה נוחה וחוסר שוויון מגדרי. במהלך חיינו אנו נעים בין הקטבים ועל כן שני הסיפורים הופכים למעשה לאחד.

 

מיד לאחר הבריאה העמיד אלוהים את האדם בניסיון. "{טז} וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל: {יז} וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת". מדובר במהלך חינוכי די משונה, הרי לא היינו מצפים מאב האוהב את בניו לשים להם מול הפרצוף ערימה של ממתקים מגרים ולהתרות בהם שאם הם יאכלו מהממתקים אזי ייענשו בחומרה.

על מנת להבין את מעשי השם, ניזכר בשם "עץ הדעת". ולא מדובר כאן בעץ שפיריו מעניק רק דעת, אלא בעץ המאפשר לאלוהים ולאדם עצמו לדעת את טבעו של האדם ומה הוא שווה. נראה שאלוהים ציפה לאכילת פרי עץ הדעת ובחן את מעשי האדם לאחר האכילה.

 

בסופו של דבר בסיפור שכונה על ידי הנוצרים "החטא הקדמון" היו מעורבות שלוש דמויות: הנחש האיש והאישה.

הנחש, שיזם את האכילה, לא אכל מהפרי בעצמו. נראה שהוא פשוט חיפש דרך להיפטר מבני האדם וכל כן פיתה את חוה.

חוה, פותתה כצפוי על ידי הנחש, אבל זו לא הבעיה העיקרית בהתנהלותה, אלא העובדה שהיא פיתתה גם את אדם. הרי לאחר שעשתה את המעשה ממנו הוזהרו שניהם, היא לא הייתה חייבת לגרום לאדם לנהוג כמותה ולסכן אותו במוות. לאחר שהתברר לה כי המעשה נחשף, היא לא לקחה אחריות על מעשיה וגילגלה את כל האשמה על הנחש. ייתכן שאילו אכלה את הפרי בסתר מבלי לספר לאדם ואילו הייתה מכירה באחריותה למעשיה, אלוהים היה סולח לה.

אדם, לא עמד בניסיון להגן על חוה, כמותה הוא גילגל את האחריות מעצמו לאשתו, וכאן מדובר במקרה חמור יותר, כי בעוד לחוה לא הייתה מחויבות יתירה כלפי הנחש, לאדם הייתה מחויבות לשמור ולהגן על העזר כנגדו. אפילו משפחות פשע יודעות לנצור את פיהן בעת חקירות, על מנת לחפות על קרוביהם ושותפיהם.

 

אלוהים לא הרג את אדם את חוה ואת הנחש, אבל על הנחש שעוונו היה הכבד ביותר, מפני שהוא לא אכל את פרי עץ הדעת, אלא ניסה לנצל אותו כדי לפגוע באדם וחוה, הוטל העונש הקשה ביותר, חייו הפכו לגיהנום עלי אדמות כשנגזר עליו לזחול על גחונו לעולם ועד.

"{טז} אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ".

לא מדובר דווקא בכאבי הלידה, אלא בכך שבנייך יעציבוך.  את לא מסוגלת לשמור על המשפחה ולתת לבניך דוגמה של התנהגות נאותה, לכן לא תזכי לכך שהם ישמחו אותך. כמו כן, מסגרת היחסים שלך עם אדם לא תוכל להיות כמו בסיפור הבריאה הראשון, מבוססת על שוויון, אלא כמו בסיפור השני שבו אדם מתנשא מעליך.

ואדם , במקום לשמוח בעבודת האדמה, כפי שניתן להבין מסיפור הבריאה הראשון, ייאלץ לעמול קשה וללא שימחה "{יט} בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם".

 

הנחש, אדם וחוה הפכו את החיים בגן העדן לחיים קשים על פני האדמה במקרה הטוב ולגהינום במקרה הרע.

העונשים שהם קיבלו אינם דווקא גחמות של הקדוש ברוך הוא אלא תוצאה הגיונית של מעשיהם.

הגירוש מגן העדן, לא היה גירוש פיזי ממקום נתון. גן העדן היה פשוט צמוד לאדם וחוה, אילו התנהגו כראוי, חייהם היו ממשיכים להיות עדן, כתוצאה ממעשיהם חייהם הפכו לגהינום.

 

הדילמות שבפניהן עמדו אדם, חווה והנחש, מלוות אותנו בצורה כזו או אחרת מאז ועד היום, כך שניתן לראות את סיפור החטא הקדמון כמשל לחיינו כאן ועכשיו.

השגת מטרות באופן ערמומי כנחש לעומת התנהגות ביושר ובכבוד.

לקיחת אחריות על השגיאות שלנו לעומת ניסיון להפליל את האחרים.

סולידריות עם הקרובים לנו לעומת הדאגה לעצמנו בלבד.

 

לנו יש את היכולת לבחור איך אנו רוצים לנהל את חיינו וכיצד להתייחס לסובבים אותנו.

אנו יכולים לנהוג כנחש, כאדם וכחוה. התנהגות כזו מקרבת אותנו לגהינום על פני אדמות.

לעומת זאת, אנו יכולים להיות גם קשובים, נאמנים, דואגים לזולתינו ומוכנים להקריב משהו מעצמנו למען אהובינו. התנהגות כזו מקרבת אותנו לגן עדן.

 

גן העדן נמצא בהישג יד. נכון, אנחנו לא מושלמים, מדי פעם טועים, מעליבים ופוגעים, אבל אנחנו יכולים לעשות את חשבון הנפש, לשאוף להתנהגות זכה ככל האפשר ובכך להתקרב לחיי עדן.

 

שבת שלום

 

אם חשוב לכם:

מסורת ישראל
יהדות מתאימה לזמננו
שוויוניות 
סובלנות וקבלה
זהות יהודית־ישראלית

קהילת "ברית עולם"

הקהילה פועלת בקריית אונו מזה ארבעה עשורים. כחברים בתנועה ליהדות מתקדמת (רפורמית) אנו דוגלים ביהדות פלורליסטית ושוויונית המבקשת לחבר בין המסורת היהודית לחיים המודרניים במדינת ישראל.

פרטי יצירת קשר

בניין גרפינקל, חדר 303
מתחם הקרייה האקדמית אונו
רח' נהר הירדן 2
(מול רח' צה"ל 90)
ת.ד. 608, קריית אונו
054-9921541